Rozmowy o IT

Odcinek 3: Trendy w systemie ERP ÔÇô cz─Ö┼Ť─ç II

S┼éysza┼ée┼Ť o takich trendach cyfrowej transformacji biznesu jak chmura obliczeniowa, internet rzeczy, sztuczna inteligencja czy Big Data? S─ů lub staj─ů si─Ö one cz─Ö┼Ťci─ů nowoczesnych system├│w ERP i coraz cz─Ö┼Ťciej u┼éatwiaj─ů prac─Ö u┼╝ytkownik├│w na ca┼éym ┼Ťwiecie. A┼╝ 58% przedsi─Öbiorstw wykorzystuje co najmniej jedn─ů technologi─Ö Rewolucji 4.0. W tym odcinku podcastu Rozmowy o IT wska┼╝emy Ci kolejne trendy technologiczne, jakie kr├│luj─ů obecnie na rynku ERP.

Jakie trendy poznasz w czasie podcastu?
  • Chmura obliczeniowa
  • Big Data
  • Analityka biznesowa Business Intelligence
  • Internet rzeczy
  • Sztuczna inteligencja
W tym odcinku bior─ů udzia┼é
Poznaj z nami kluczowe trendy ERP
Piotr Śledź
Prezes Zarz─ůdu IT.integro
Piotr ┼Üled┼║ to Prezes Zarz─ůdu i za┼éo┼╝yciel pozna┼äskiej firmy technologicznej IT.integro. Ma 30-letnie do┼Ťwiadczenie w prowadzeniu biznesu w bran┼╝y technologicznej. Kieruje 170-osobowym zespo┼éem, kt├│ry realizuje projekty dla przedsi─Öbiorstw dzia┼éaj─ůcych w Polsce, jak i na ca┼éym ┼Ťwiecie ÔÇô wspieraj─ůc ich dzia┼éalno┼Ť─ç poprzez wdro┼╝enia i rozw├│j innowacyjnego systemu informatycznego klasy ERP, wspomagaj─ůcego zarz─ůdzanie przedsi─Öbiorstwem. Jest entuzjast─ů nowo┼Ťci, innowacji i cyfrowej transformacji. Na co dzie┼ä anga┼╝uje si─Ö w koordynowanie projekt├│w, rozw├│j nowych rozwi─ůza┼ä, aktywno┼Ťci marketingowe, sprzeda┼╝owe oraz zarz─ůdzanie i rozw├│j firmy.
Poznaj z nami kluczowe trendy ERP
Radosław Dudziak
Prowadz─ůcy
Rados┼éaw Dudziak to Specjalista ds. Obs┼éugi Klienta w firmie technologicznej IT.integro. Ze sprzeda┼╝─ů zwi─ůzany jest od ok. 15 lat. W swojej pracy zajmuje si─Ö obs┼éug─ů klient├│w polskich i zagranicznych. Do jego obowi─ůzk├│w nale┼╝─ů przede wszystkim negocjacje wszelkiego rodzaju um├│w z klientami oraz partnerami firmy. Poza realizacj─ů g┼é├│wnej dzia┼éalno┼Ťci IT.integro w obszarze sprzeda┼╝y i wdra┼╝ania systemu ERP - Dynamics 365 Business Central - wspiera on przedsi─Öbiorc├│w tak┼╝e w zakresie rozwoju innych nowoczesnych technologii dla biznesu, takich jak Microsoft 365.

Transkrypcja podcastu:

Rados┼éaw Dudziak: Cze┼Ť─ç! Ruszamy z drug─ů cz─Ö┼Ťci─ů rozmowy z ekspertem system├│w ERP, w kt├│rej przyjrzymy si─Ö aktualnym trendom technologicznym. Poznasz z nami mi─Ödzy innymi znaczenie chmury obliczeniowej, Big Data oraz internetu rzeczy. Dowiesz si─Ö te┼╝, dlaczego 43% przedsi─Öbiorc├│w oczekuje, ┼╝e ich system ERP b─Ödzie oparty na sztucznej inteligencji. Zaczynamy!

Nazywam si─Ö Rados┼éaw Dudziak i tak jak poprzednim razem towarzyszy mi Piotr ┼Üled┼║ - Prezes Zarz─ůdu i za┼éo┼╝yciel IT.integro.

Piotr Śledź: Dzień dobry.

Rados┼éaw Dudziak: Przypomnijmy, ┼╝e firma od 30 lat wdra┼╝a system Navision znany obecnie jako Microsoft Dynamics 365 Business Central. Poprzednim razem rozmawiali┼Ťmy o mobilno┼Ťci, aplikacjach dedykowanych, skr├│conym cyklu ┼╝ycia produktu. Je┼╝eli nie mieli┼Ťcie okazji zapozna─ç si─Ö z t─ů cz─Ö┼Ťci─ů rozmowy to zapraszamy do ods┼éuchania.

Panie Piotrze, kontynuuj─ůc temat kluczowych technologii dla biznesu, chcia┼ébym zapyta─ç o chmur─Ö obliczeniow─ů, bo ponad po┼éowa przedsi─Öbiorstw w zesz┼éym roku wybra┼éa t─Ö wersj─Ö systemu ERP. Sk─ůd taki rosn─ůcy trend? Sk─ůd rosn─ůce zainteresowanie w┼éa┼Ťnie t─ů technologi─ů?

Piotr ┼Üled┼║: Po pierwsze, ubieg┼éy rok by┼é na tyle specyficzny, ┼╝e dost─Öpno┼Ť─ç produkt├│w typu serwery czy w og├│le eletronika by┼éa ograniczona. Po drugie, mo┼╝liwo┼Ť─ç instalacji indywidualnej serwerowni te┼╝ by┼éa ograniczona. By┼éa trudno┼Ť─ç z mobilno┼Ťci─ů. W zwi─ůzku z tym to nasili┼éo zainteresowanie i wyb├│r chmury obliczeniowej jako tej platformy potrzebnej dla danej firmy mocy obliczeniowej. I oczywi┼Ťcie baz─ů do tego jest to, ┼╝e sama w sobie chmura jest pe┼én─ů przestrzeni─ů - pe┼én─ů platform─ů - daj─ůca miejsce dla aplikacji i dla danych. Czyli drugim kluczowym elementem jest pe┼éna integracja mi─Ödzy aplikacjami, czy te┼╝ mo┼╝liwo┼Ť─ç integracji i przesy┼éania tych danych, kt├│re sobie b─Ödziemy ┼╝yczyli.

To wszystko, tak jak w przypadku ekosystemu Microsofta, jest takim elementem kluczowym w cyfryzacji. Integracja wszystkiego ze wszystkim. I tutaj faktycznie chmura daje du┼╝e korzy┼Ťci. Opr├│cz tego chmura jest bezpieczna - mimo obaw pewnych klient├│w. Po trzecie, to o czym m├│wili┼Ťmy ju┼╝ w poprzednim odcinku, chmura daje wiele rozwi─ůza┼ä dedykowanych. Mamy AppSource, czyli sklep dedykowany, w kt├│rym mo┼╝emy dokupi─ç aplikacje na chwil─Ö i je przetestowa─ç. Na przyk┼éad, w naszym ┼Ťrodowisku Microsoft Dynamics 365 Business Central jest ju┼╝ ponad 1000 aplikacji mo┼╝liwych do zainstalowania, rozszerzaj─ůcych funkcjonalno┼Ť─ç. W innych obszarach - PowerApps - te┼╝ jest ich kilkaset. W naszej rodzinie Dynamics jest te┼╝ ju┼╝ ponad 2000 aplikacji. Dowolno┼Ť─ç wyboru jest do┼Ť─ç du┼╝a. ┼üatwo┼Ť─ç dost─Öpu, szybko┼Ť─ç i bezpiecze┼ästwo.

Rados┼éaw Dzudziak: Wiem, ┼╝e wci─ů┼╝ wiele os├│b i firm nieufnie patrzy na chmur─Ö obliczeniow─ů. Z bada┼ä wynika, ┼╝e ponad po┼éowa tych firm, kt├│re jednak nie wybra┼éy chmury, jako pow├│d podaje ryzyko utraty danych czy ryzyko naruszenia bezpiecze┼ästwa. Czy faktycznie ta chmura jest bezpieczna?

Piotr ┼Üled┼║: Mniej wi─Öcej 50% klient├│w obawia si─Ö o bezpiecze┼ästwo, czyli o to, ┼╝e dane zostan─ů ukradzione albo ┼╝e dost─Öp dla niepo┼╝─ůdanych os├│b do aplikacji b─Ödzie ┼éatwiejszy. Zderzmy to z rzeczywisto┼Ťci─ů, czyli jakie nak┼é─ůdy poczynia Microsoft, aby zabezpieczy─ç chmur─Ö obliczeniow─ů? W tej chwili pracuje tam ponad 3000 specjalist├│w. S─ů to naprawd─Ö miliony czy miliardy dolar├│w w celu bezpiecze┼ästwa. Systemy chmurowe s─ů permanentnie monitorowane i optymalizowane. S─ů po prostu skutecznie zabezpieczone. Kiedy zderzymy to z lokaln─ů serwerowni─ů to niestety nie mog─Ö si─Ö zgodzi─ç z tym stwierdzeniem, ┼╝e chmura jest niebezpieczna.

Radosław Dudziak: Pewnie niewiele firm może wydać tyle na bezpieczeństwo, co Microsoft.

Piotr ┼Üled┼║: Dok┼éadnie, tak po prostu jest. Microsoft ma ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ile jest do stracenia i o to bardzo, bardzo dba. Jest te┼╝ inny element, kt├│ry wp┼éywa na decyzj─Ö, wg bada┼ä ok. 20% przedsi─Öbiorc├│w czy decydent├│w nie ma wiedzy na temat chmury, tak┼╝e s─ů to pewne przekonania czy p├│┼é┼Ťwiadome opinie. I oczywi┼Ťcie jest to praca nas - dostawc├│w - ┼╝eby klient├│w u┼Ťwiadomi─ç i pom├│c w decyzji, kt├│ra tak naprawd─Ö jest ich decyzj─ů biznesow─ů i ma pewne korzy┼Ťci oraz konsekwencje.

Z kolei 15% przedsi─Öbiorc├│w twierdzi, ┼╝e koszty chmury s─ů niekorzystne. Tutaj jest to kwestia indywidualnej wyceny, skali o kt├│rej rozmawiamy w zale┼╝no┼Ťci od potrzeb i pe┼énej perspektywy tych koszt├│w z punktu widzenia lokalnej firmy. Serwerownia chmurowa nie pobiera lokalnie pr─ůdu, nie lokalnej klimatyzacji ani lokalnego informatyka czy zewn─Ötrznej firmy. Tak┼╝e koszty te┼╝ trzeba mierzy─ç w spos├│b rzeczywisty, a nie zakup licencji i serwera, i to wszystko.

Rados┼éaw Dudziak: Czy chmura w takim razie jest dla wszystkich? Kto najcz─Ö┼Ťciej inwestuje w chmur─Ö?

Piotr ┼Üled┼║: Z perspektywy naszych biznesowych klient├│w mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e tak - jest dost─Öpna dla wszystkich. Istot─ů jest tutaj skalowalno┼Ť─ç chmury, czyli mo┼╝liwo┼Ť─ç takiego przygotowania rozwi─ůzania cyfrowego, by zaspokoi─ç ma┼é─ů firm─Ö, ┼Ťredni─ů lub du┼╝─ů. Dla tych najmniejszych lub ┼Ťrednich, ale nie za du┼╝ych, od 10 do kilkudziesi─Öciu u┼╝ytkownik├│w preferowanym modelem jest model SaaS. Klient kupuje subskrypcj─Ö na licencj─Ö aplikacji oraz dostaje przygotowan─ů i zoptymalizowan─ů pod to wersj─Ö mocy obliczeniowej, kt├│ra wystarczy do obs┼éugi aplikacji.

Radosław Dudziak: W jednym pakiecie?

Piotr ┼Üled┼║: W jednym pakiecie p┼éatnym co miesi─ůc, ewentualnie rocznie. Mamy tak─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç. Dla wi─Ökszych u┼╝ytkownik├│w - 100 czy 200 u┼╝ytkownik├│w - preferujemy ju┼╝ instalacj─Ö opart─ů na Microsoft Azure, gdzie nasi specjali┼Ťci od chmury maj─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç konfigurowania tej przestrzeni cyfrowej, monitorowania, zwi─Ökszania, zmniejszania i dopasowania do potrzeb klienta. Proces ten jest jak projekt, czyli oczywi┼Ťcie trzeba go porz─ůdnie przygotowa─ç, ale jest to dost─Öpne w miar─Ö sprawnie i szybko. W dzisiejszych czasach jest tym bardziej jest to skuteczne, bo sprz─Öt mo┼╝e nie dojecha─ç albo jest trudno dost─Öpne i czasem trudno nawet jecha─ç do klienta.

Rados┼éaw Dudziak: Czyli ta sama chmura ale nieco inny system zarz─ůdzania i skala mo┼╝liwo┼Ťci.

Piotr ┼Üled┼║: Tak jest. Inny model sprzeda┼╝y, inny model us┼éugi i zarz─ůdzania. Id─ůc dalej, co si─Ö dzieje w szerszej przestrzeni naszych miast - nasila si─Ö tendencja smart city. W oparciu o chmur─Ö niekt├│re miasta strategicznie podj─Ö┼éy decyzje, ┼╝e us┼éugi, kt├│re ┼Ťwiadcz─ů swoim mieszka┼äcom b─Öd─ů opiera─ç o chmur─Ö obliczeniow─ů. Tak si─Ö ju┼╝ zadzia┼éo w San Francisco, Denver, Tajpej. To te┼╝ jest fajne, bo powoduje ten sam problem; wiadomo, ┼╝e struktury miejskie s─ů do┼Ť─ç rozporoszone. Jest wiele urz─Öd├│w, wiele organizacji. S─ů one cz─Östo, z natury rzeczy, rozdzielane funkcyjnie i tutaj budowanie indywidualnych serwerowni jest kosztowne i nieefektywne.

Id─ůc dalej, patrz─ůc z pozycji naszego kraju bardzo nasila si─Ö, mimo wszystko, skuteczna tendencja cyfryzacji naszego ┼╝ycia jako obywateli. I tutaj pomaga znowu Microsoft. Inwestuje w tej chwili w Polsce ok. miliarda dolar├│w w du┼╝e centrum obliczeniowe, w kt├│rym te┼╝ znacz─ůca cz─Ö┼Ť─ç mocy obliczeniowej przygotowana jest pod strategi─Ö cyfrowego pa┼ästwa. Mamy ju┼╝ podobno zatwierdzon─ů przez Ministerstwo Cyfryzacji konieczno┼Ť─ç wymiany ok. 10 000 lokalnych serwerowni w r├│┼╝nych instytucjach rz─ůdowych na chmur─Ö obliczeniow─ů.

Rados┼éaw Dudziak: Czyli nie tylko biznes, ale te┼╝ ta sfera publiczna ju┼╝ wchodzi w to do┼Ť─ç mocno, z tego, co Pan m├│wi.

Piotr ┼Üled┼║: Dok┼éadnie i jest oficjaln─ů informacj─ů, ┼╝e np. dane dotycz─ůce operacji VAT-owskich, tzw. JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny transakcji sprzeda┼╝y i zakupu te┼╝ jest oparty o chmur─Ö, i to chmur─Ö w┼éa┼Ťnie Microsofta. Tak naprawd─Ö chmura jest ju┼╝ w┼éa┼Ťciwie wsz─Ödzie. Poczynaj─ůc od naszych smartphon├│w, ko┼äcz─ůc na innych aplikacjach. Poza naszym ┼╝yciem zawodowym i ┼╝yciem obywatelskim te┼╝ korzystamy z chmury.

Rados┼éaw Dudziak: Kolejnym trendem, o jakim chcia┼ébym porozmawia─ç jest Big Data. Wyja┼Ťni─Ö, ┼╝e oczywi┼Ťcie nie chodzi o "du┼╝─ů dat─Ö", tylko o du┼╝e ilo┼Ťci danych. W samych systemach ERP ju┼╝ przetwarzamy bardzo du┼╝e ilo┼Ťci danych i co firmie da czy jakie korzy┼Ťci b─Ödzie ona mog┼éa otrzymywa─ç, je┼╝eli jeszcze dodamy tych kolejnych danych i b─Ödziemy to wszystko chcieli razem przetwarza─ç w systemie ERP?

Piotr ┼Üled┼║: Big Data to temat, kt├│ry rzeczywi┼Ťcie ma wp┼éyw na biznes i mo┼╝liwe s─ů do uzyskania pewne korzy┼Ťci zwi─ůzane z korzystaniem z tej technologii. Kluczowe s─ů tutaj 4 obszary. Po pierwsze - lepsze prognozowanie. Po drugie - lepsze planowanie, czy produkcji, czy sprzeda┼╝y, czy zakup├│w. Po trzecie - bardziej optymalna logistyka, czyli ca┼éy ┼éa┼äcuch dostaw, kt├│ry jest oparty o r├│┼╝nych kontrahent├│w, aplikacje i dane mo┼╝na w spos├│b p┼éynny, dzi─Öki przep┼éywowi wielkiej ilo┼Ťci danych, robi─ç bardzo optymalnie i szybko. I to wida─ç w firmach logistycznych czy transportowych. No i czwarty wa┼╝ny obszar to jest wykorzystanie danych do profilowania naszych klient├│w, ich zachowa┼ä i tego, czego oni de facto oczekuj─ů. Albo ewentualnie do pewnego nawet sterowania nimi w kreowaniu ich oczekiwa┼ä. Tak┼╝e to s─ů takie cztery obszary biznesowe, kt├│re z punktu widzenia Big Data s─ů do┼Ť─ç istotne i moim zdaniem kluczowe.

Gartner, kt├│ry bada systemy klasy ERP twierdzi, ┼╝e ju┼╝ w 2020 roku wi─Ökszo┼Ť─ç firm b─Ödzie korzysta─ç z modeli zwi─ůzanych z du┼╝─ů ilo┼Ťci─ů danych. Ja tu jestem umiarkowanie optymistyczny w tym zakresie. Uwa┼╝am, ┼╝e ograniczenia dotycz─ůce udost─Öpniania swoich danych - ewentualnie otwarto┼Ťci na ┼Ťwiat i pewnego umiarkowanego zaufania og├│lnie w biznesie i konkurencyjno┼Ťci - spowoduj─ů, ┼╝e tak ┼éatwo nie b─Ödzie uzyska─ç takiego efektu. Ale to te┼╝ jest kwestia tego, czy m├│wimy o danych, kt├│re s─ů wsp├│lne dla wszystkich - i o tym tu w wi─Ökszo┼Ťci m├│wimy - czy m├│wimy o swoich danych, kt├│re je┼╝eli mamy w okre┼Ťlonym okresie historycznym dobrze posegregowane i zainstalowane w systemie to te┼╝ mo┼╝emy z modelami sztucznej inteligencji czy predykcji u┼╝ywa─ç.

Rados┼éaw Dudziak: Czyli informacja dalej jest cenna, ale wa┼╝ne jest te┼╝, w jaki spos├│b te informacje uzyskamy i dalej przetworzymy. A je┼╝eli chodzi o p├│┼║niejsz─ů analiz─Ö tych danych, czyli analityk─Ö, Business Intelligence - jak to wygl─ůda w systemach ERP? Bo wiemy, ┼╝e przyk┼éadowo analiza predykcyjna (przewidywanie) jest te┼╝ ju┼╝ znacz─ůcym trendem. Czy w systemach EPR r├│wnie┼╝ si─Ö to ju┼╝ zaczyna pojawia─ç?

Piotr ┼Üled┼║: Oczywi┼Ťcie. W systemach lepszej klasy, czyli np. w naszym Dynamics 365 Business Central, mamy ju┼╝ pewne konkretne modele predykcyjne, czyli prognozowanie przysz┼éo┼Ťci. Na dzi┼Ť s─ů to funkcjonalno┼Ťci zwi─ůzane z prognozowaniem p┼éatno┼Ťci i magazynu, zakupu czy produkcji. Tam ju┼╝ te┼╝ mo┼╝liwo┼Ť─ç skorzystania z modeli cyfrowej predykcji.

Rados┼éaw Dudziak: Mo┼╝emy przewidzie─ç, czy b─Ödziemy potrzebowa─ç kolejnych dostaw, tak? Czy jak b─Ödzie wygl─ůda─ç produkcja?

Piotr ┼Üled┼║: Dok┼éadnie. Jeden z naszych klient├│w opowiada┼é mi, ┼╝e kiedy zacz─ů┼é stosowa─ç w┼éa┼Ťnie sztuczn─ů inteligencj─Ö w analizie i predykcyjne modele raportowe... chodzi┼éo tu o sprzeda┼╝ np. but├│w i odzie┼╝y w ca┼éym kraju... du┼╝ym problemem by┼éa pewna prognozowana specyfika rozmiar├│w na poszczeg├│lne obszary - wojew├│dztwa czy sklepy. W momencie, gdy w┼é─ůczono sztuczn─ů inteligencj─Ö i modele predykcyjne do analizowania, jakie rozmiary powinny si─Ö pojawi─ç w jakich obszarach w sklepie, okaza┼éo si─Ö, ┼╝e firma zaoszcz─Ödzi┼éa bardzo du┼╝o pieni─Ödzy na tym, ┼╝e nie musia┼éa tych brakuj─ůcych rozmiar├│w dosy┼éa─ç mi─Ödzy sklepami. Jest to ciekawy przyk┼éad, ┼╝e tak to dzia┼éa. I populacja jest niby taka sama, ale mimo wszystko, z jakiego┼Ť powodu, w jakim┼Ť obszarze kto┼Ť ma wi─Öksze nogi a kto┼Ť mniejsze itd.

Rados┼éaw Dudziak: Ciekawe. Przejd┼║my teraz do internetu rzeczy, bo on ju┼╝ jest faktycznie obecny w wielu sferach naszego ┼╝ycia prywatnego. Cho─çby sama koncepcja inteligentnego domu, gdzie system mo┼╝e automatycznie sterowa─ç temperatur─ů pomieszczenia w zale┼╝no┼Ťci od ilo┼Ťci os├│b czy automatycznie w┼é─ůcza─ç system alarmowy, kiedy wychodzimy. A czy w systemach ERP r├│wnie┼╝ internet rzeczy jest obecny i mo┼╝e nam jako┼Ť pom├│c?

Piotr ┼Üled┼║: Oczywi┼Ťcie. Internet rzeczy jest te┼╝ silnym trendem, kt├│ry b─Ödzie si─Ö wzmacnia┼é. Na ┼Ťwiecie mamy tak─ů sytuacj─Ö, ┼╝e ro┼Ťnie geometrycznie liczba urz─ůdze┼ä, kt├│re s─ů wyposa┼╝one w czujniki i sensory, kt├│re s─ů oczywi┼Ťcie w jakikolwiek spos├│b zintegrowane - b─ůd┼║ mo┼╝liwe do zintegrowania - z innymi aplikacjami. No i teraz, w realnym ┼Ťwiecie biznesowym m├│wimy tu o przestrzeni logistycznej i przestrzeni produkcyjnej. Te sensory, te dane, kt├│re w spos├│b automatyczny b─Öd─ů nam dostarczane do systemu mog─ů spowodowa─ç, ┼╝e po pierwsze jako┼Ť─ç tych danych b─Ödzie wy┼╝sza, po drugie ilo┼Ť─ç tych danych b─Ödzie du┼╝o wi─Öksza.

A po trzecie, korzystaj─ůc te┼╝ z innych element├│w - sztucznej inteligencji i dobrych prognoz - jeste┼Ťmy w stanie przewidzie─ç pewne nieoczekiwane zdarzenia. Awarie czy jakie┼Ť niedostatki w maszynach. Czyli b─Ödziemy wiedzie─ç, czy ta maszyna si─Ö przegrzewa, a ta ma z kolei jaki┼Ť element starty czy zniszczony. W zwi─ůzku z tym internet rzeczy mo┼╝na w tej chwili zobrazowa─ç miliardem sensor├│w, kt├│re wchodz─ů do r├│┼╝nych urz─ůdze┼ä. Pomijaj─ůc ju┼╝ te domowe, ale do urz─ůdze┼ä biznesowych. I tam rzeczywi┼Ťcie internet rzeczy jest kluczowe. Jako┼Ťci─ů w tym wszystkim jest to, ┼╝e dane dostarczone przez te czujniki s─ů w miar─Ö stabilne i konkretne. Nie ma cz┼éowieka, kt├│ry mo┼╝e je w jakikolwiek spos├│b skrzywi─ç.

Rados┼éaw Dudziak: I s─ů przesy┼éane automatycznie, nie trzeba tego samemu kontrolowa─ç. W takim razie porozmawiajmy jeszcze o sztucznej inteligencji. Zazwyczaj znamy j─ů z takiej ciemnej strony pokazywanej w filmach sci-fi, a tymczasem z raportu Delloite wynika, ┼╝e prawie 3/4 przedsi─Öbiorc├│w spodziewa si─Ö, ┼╝e w ci─ůgu najbli┼╝szych 3 lat ich aplikacje biznesowe b─Öd─ů w pe┼éni zintegrowane ze sztuczn─ů inteligencj─ů. Wi─Öc jak to wygl─ůda z tej, powiedzmy, "prawdziwej" strony, z perspektywy biznesu - mam nadziej─Ö, ┼╝e troch─Ö ja┼Ťniejszej.

Piotr ┼Üled┼║: Tu musimy rozdzieli─ç kwesti─Ö uczestnictwa w sztucznej inteligencji z punktu widzenia przedsi─Öbiorstwa. S─ů dwa warianty. Pierwszy wariant jest taki, ┼╝e otwieramy si─Ö i z pe┼énym zaufaniem udost─Öpniamy nasze dane i jednocze┼Ťnie korzystamy z tych ┼║r├│de┼é, z kt├│rych korzystaj─ů jeszcze inni. Czyli otwieramy si─Ö na ca┼éy cyfrowy ekosystem - co┼Ť do tego ekosystemu wnosimy i co┼Ť z niego jednocze┼Ťnie pobieramy. Wtedy mo┼╝emy, z wykorzystaniem pewnych technologii sztucznej inteligencji, rzeczywi┼Ťcie wzbogaci─ç firm─Ö i prawdopodobnie wznie┼Ť─ç j─ů na wy┼╝szy poziom.

Drugie podej┼Ťcie jest takie, ┼╝e wykorzystujemy mechanizm sztucznej inteligencji na podstawie w┼éasnych, prywatnych danych. I to te┼╝ jest okej, to te┼╝ jest pewna warto┼Ť─ç i warto z tego skorzysta─ç. Czyli mamy swoje dane, a pewne mechanizmy prognoz czy optymalizacji mo┼╝emy zaszy─ç w naszych systemach na podstawie naszych danych. Tak┼╝e to jest kwestia strategicznej decyzji, w kt├│rym kierunku idziemy.

Trzeci obszar, kt├│ry jest te┼╝ bardzo wa┼╝ny to oczywi┼Ťcie obs┼éuga naszych klient├│w. Tutaj ta otwarto┼Ť─ç ma pewn─ů zalet─Ö, ale istnieje te┼╝ w┼éa┼Ťnie kierunek, o kt├│rym Pan wspomnia┼é, czyli robotyzacja obs┼éugi klienta. Mamy mo┼╝liwo┼Ť─ç uruchomienia pewnych wirtualnych agent├│w; mo┼╝emy zrobi─ç chatboty i skorzysta─ç z tego, ┼╝e nasz klient czy potencjalny klient b─Ödzie obs┼éugiwany przez wcze┼Ťniej zdefiniowane us┼éugi sztucznej inteligencji. Tak naprawd─Ö przez cyfrowe roboty.

Rados┼éaw Dudziak: Ciekawe, czyli najpierw musimy te roboty, t─Ö sztuczn─ů inteligencj─Ö nieco nauczy─ç i przekaza─ç jej jakie┼Ť informacje.

Piotr ┼Üled┼║: Oczywi┼Ťcie, ale w tej chwili ju┼╝ wiemy dobrze - wchodzimy na stron─Ö internetow─ů np. operatora i ju┼╝ atakuje nas tam jaki┼Ť chatbot. Najcz─Ö┼Ťciej zadawane pytania s─ů ┼éatwe do zidentyfikowania i chatbot odpowiada nam w spos├│b konkretny i ca┼ékiem przydatny. W sumie nie musimy si─Ö kontaktowa─ç z cz┼éowiekiem. W pewnej specyfice powtarzalno┼Ť─ç jest wa┼╝na, ale tutaj nie ma ograniczenia - nie musimy ogranicza─ç si─Ö do 100 czy 1000 pyta┼ä, a mo┼╝emy wprowadzi─ç model, kt├│ry obs┼éu┼╝y 1 000 000 pyta┼ä. Sztuczna inteligencja najprawdopodobniej dobrze sobie z nim poradzi.

Rados┼éaw Dudziak: Dobrze, to podsumowuj─ůc w takim razie wszystkie trendy, o kt├│rych rozmawiali┼Ťmy przez nasze ostatnie dwa odcinki - je┼╝eli dla kogo┼Ť temat cyfrowej transformacji jest zupe┼énie obcy to kt├│ry z takich trend├│w by Pan wymieni┼é jako najwa┼╝niejszy? Czy od kt├│rego najlepiej zacz─ů─ç?

Piotr ┼Üled┼║: Ja my┼Ťl─Ö, ┼╝e jest to kwestia tego, ┼╝e ka┼╝dy biznes musi by─ç opisany w cyfrach. Je┼╝eli mamy zapotrzebowanie na precyzyjny opis naszego biznesu to musimy dostarczy─ç precyzyjnych danych. Je┼╝eli mamy biznes, kt├│ry polega na jakiej┼Ť mega intuicyjnej dzia┼éalno┼Ťci to tam takiej potrzeby nie ma. W zwi─ůzku z tym, moim zdaniem musimy ople┼Ť─ç nasze firmy pewnym ┼éa┼äcuchem aplikacji, mo┼╝liwo┼Ťci wprowadzania danych i nowoczesnych narz─Ödzi analizy tych danych. Od tego raczej si─Ö nie ucieknie.

Drugi kierunek to oczywi┼Ťcie jest kwestia zdobywania naszych klient├│w. I tu mamy ca┼éy obszar z dzia┼éu marketingu, ca┼éy obszar obs┼éugi przez mo┼╝liwe nowe technologie; mamy obszar tego, ┼╝e chcemy te┼╝ tych klient├│w sprofilowa─ç i wiedzie─ç, czego oni oczekuj─ů. A jednocze┼Ťnie chcemy bardzo szybko wyprodukowa─ç, dostarczy─ç, przywie┼║─ç i sprzeda─ç, zakupi─ç we wsp├│┼épracy z naszymi kooperantami. Tak┼╝e tak naprawd─Ö wiele tych obszar├│w bez dobrej sprawno┼Ťci cyfrowej nie ma szans w dzisiejszych czasach. Dzisiaj jest tak, ┼╝e buduj─ůc strategi─Ö biznesow─ů musimy uwzgl─Ödni─ç strategi─Ö cyfrow─ů. Musimy w perspektywie kolejnych planowanych dzia┼éa┼ä - czy kr├│tko-, czy d┼éugoterminowych - uwzgl─Ödni─ç, czy nasze systemy informatyczne ten proces, nowy pomys┼é lub nowy produkt obs┼éu┼╝─ů.

Radosław Dudziak: A więc rozwój technologiczny w zasadzie jest potrzebny, żeby być lepszym i szybszym niż inni.

Piotr ┼Üled┼║: Dok┼éadnie tak. Rola szef├│w dzia┼é├│w IT te┼╝ si─Ö troszeczk─Ö zmienia, tzn. dzisiaj s─ů oni bardziej konsultantem, co jest dost─Öpne na rynku i jakie us┼éugi mo┼╝emy zakupi─ç na potrzeby naszej firmy. Tak┼╝e jest pewna rotacja w oczekiwaniach co do dyrektor├│w informatycznych w du┼╝ych przedsi─Öbiorstwach - ewentualnie g┼é├│wnych informatyk├│w w ┼Ťrednich przedsi─Öbiorstwach. Ale tak czy owak bez cyfryzacji nie ma szans.

Rados┼éaw Dudziak: Dzi─Ökuj─Ö za rozmow─Ö. A Was zapraszam na kolejny odcinek naszej serii rozm├│w z ekspertami. Dowiecie si─Ö, w jaki spos├│b wdra┼╝a─ç systemy ERP, czy trzeba si─Ö do tego przygotowa─ç oraz w jaki spos├│b znale┼║─ç partnera technologicznego. Powiemy te┼╝ o tym, czy firmy zawsze s─ů zadowolone z wdro┼╝enia systemu ERP oraz co mo┼╝ecie zrobi─ç, ┼╝eby zako┼äczy─ç taki projekt z sukcesem. Zapraszamy!


Poinformuj mnie, kiedy b─Ödzie dost─Öpny kolejny odcinek

Patronem portalu jest:
Patroni medialni: