Analiza Big Data to termin bardzo często pojawiający się w dyskusjach o nowoczesnym biznesie. Zarządzać możemy jedynie zasobami, które są policzone i zmierzone. W tym celu niezwykle istotne jest gromadzenie danych w przedsiębiorstwie, a następnie ich przetwarzanie i analizowanie. Choć samo zbieranie danych jest coraz mniejszym problemem – odpowiedzialne są za ten obszar systemy informatyczne, jak CRM, MRP, ERP itd. – to nadal ogromnym wyzwaniem jest umiejętność ich praktycznego wykorzystania w celu optymalizacji procesów i zwiększania wydajności. Aby lepiej poznać to zagadnienie, dowiedz się, czym jest Big Data i w jaki sposób innowacyjne przedsiębiorstwa wykorzystują dane na swoją korzyść.
Według licznych definicji termin Big Data określa różnorodne, duże, zmienne zbiory danych, które wymagają zaawansowanych procesów przetwarzania i analityki. Jednocześnie są niezwykle cennym zasobem przedsiębiorstwa.
Duże zbiory danych to takie, które aż trudno sobie wyobrazić. Mierzone są w terabajtach lub petabajtach. Nie jest możliwe ich obrobienie ani przez człowieka, ani przez zwykły komputer.
Model Big Data V4:
Koncepcja Big Data 4W:
Źródła danych dla dużych zbiorów:
Duże zbiory danych są wykorzystywane w globalnej gospodarce, w każdej branży – od służby zdrowia, rynków finansowych, ubezpieczeniowych, systemów bankowych, po przemysł czy transport. Znajdują swoje zastosowanie w przedsiębiorstwach o różnej wielkości, zasięgu czy branży.
Dzięki zastosowaniu nowoczesnych narzędzi analitycznych i technologii, jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe czy Business Intelligence, możemy pozyskiwać informacje na temat faktycznej, aktualnej sytuacji firmy. Systemy przetwarzania danych automatycznie przeliczają zamówienia na zapotrzebowanie materiałowe, produkcyjne. Sygnalizują o możliwych brakach i opóźnieniach. Informują, w jakim czasie dane procesy zostaną zrealizowane. Dane i zaawansowane systemu raportowanie pozwalają na identyfikację marnowanych zasobów, niepotrzebnych jednostek. Umożliwiają mierzalność pracy zespołów i zwiększanie ich efektywności.
Co więcej, analityka predykcyjna umożliwia nam przewidywanie możliwych przyszłych scenariuszy wydarzeń. Możemy prognozować sprzedaż, zapotrzebowanie na materiały, opóźnienia w produkcji, przestoje w łańcuchu dostaw i procesach logistycznych, poziomy rotacji towarów w magazynach, wolne zasoby kadrowe itd.
Zagadnienia związane z gromadzeniem danych najczęściej słyszymy w kontekście dyskusji o przepisach Unii Europejskiej na temat ochrony danych osobowych RODO. Każdy z nas ma też świadomość, jak dużo informacji o nas zbierają takie firmy jak Google czy Facebook. Giganci wykorzystują dane o nas do sprzedaży. Znając nasze preferencje zakupowe, zainteresowania, zachowania w procesie zakupowym, aktualne potrzeby – pokazują nam najlepiej dopasowane reklamy, oferty, firmy, które są w pobliżu. Im więcej danych o konsumentach system otrzymuje, tym skuteczniejsze i bardziej zaawansowane mechanizmy są stosowane. Przykładowo, kiedy długo wahamy się z zakupem i któryś raz wychodzimy z danego sklepy internetowego, często pojawiają nam się oferty zakupowe z rabatem.
W ten sposób mogą działać nie tylko korporacje i technologiczne firmy międzynarodowe. Małe i średnie przedsiębiorstwa również mają dostęp do danych, które mogą w łatwy sposób wykorzystać. Podstawowym ich miejscem przetwarzania jest CRM. Na podstawie samej historii zakupów swoich klientów możesz zrealizować kampanie ze spersonalizowanymi rekomendacjami, strategią cross-sellingu i up-sellingu. A to dopiero tylko początek.
Zweryfikuj systemy informatyczne w swojej firmie – w jaki sposób zbierają dane, jakiej są jakości, w jaki sposób obecnie są wykorzystywane, jakich informacji mogą Ci dostarczyć i jak zwiększyć wykorzystanie tego potencjału.