Czym jest analiza Big Data i dlaczego odgrywa tak duże znaczenie w biznesie?

Kategoria:
Autor: Redakcja

Analiza Big Data to termin bardzo często pojawiający się w dyskusjach o nowoczesnym biznesie. Zarządzać możemy jedynie zasobami, które są policzone i zmierzone. W tym celu niezwykle istotne jest gromadzenie danych w przedsiębiorstwie, a następnie ich przetwarzanie i analizowanie. Choć samo zbieranie danych jest coraz mniejszym problemem – odpowiedzialne są za ten obszar systemy informatyczne, jak CRM, MRP, ERP itd. – to nadal ogromnym wyzwaniem jest umiejętność ich praktycznego wykorzystania w celu optymalizacji procesów i zwiększania wydajności. Aby lepiej poznać to zagadnienie, dowiedz się, czym jest Big Data i w jaki sposób innowacyjne przedsiębiorstwa wykorzystują dane na swoją korzyść.

Co to jest analiza Big Data?

Według licznych definicji termin Big Data określa różnorodne, duże, zmienne zbiory danych, które wymagają zaawansowanych procesów przetwarzania i analityki. Jednocześnie są niezwykle cennym zasobem przedsiębiorstwa.

Duże zbiory danych to takie, które aż trudno sobie wyobrazić. Mierzone są w terabajtach lub petabajtach. Nie jest możliwe ich obrobienie ani przez człowieka, ani przez zwykły komputer.

Model Big Data V4:

  • Volume – duża liczba danych. Im więcej danych znajduje się w zbiorze, tym większa jest istotność uzyskanych informacji.
  • Velocity – duża zmienność danych. Dane muszą być przetwarzane w szybkim czasie, aby dostarczać istotnych informacji w jak najkrótszym okresie.
  • Variety – duża różnorodność danych. Dane powinny być pozyskiwane z różnych źródeł.

Koncepcja Big Data 4W:

  • Wykorzystanie
  • Wnioskowanie
  • Wzbogacenie
  • Weryfikacja

Źródła danych dla dużych zbiorów:

  • Pracownicy wprowadzający dane do wewnętrznych firmowych systemów informatycznych,
  • Maszyny i urządzenia połączone dzięki Internetowi Rzeczy (IoT)
  • Internet, np. media społecznościowe
  • Bazy danych statystycznych, np. GUS, Eurostat

Jak dane mogą być wykorzystywane w zarządzaniu przedsiębiorstwem?

Duże zbiory danych są wykorzystywane w globalnej gospodarce, w każdej branży – od służby zdrowia, rynków finansowych, ubezpieczeniowych, systemów bankowych, po przemysł czy transport. Znajdują swoje zastosowanie w przedsiębiorstwach o różnej wielkości, zasięgu czy branży.

Dzięki zastosowaniu nowoczesnych narzędzi analitycznych i technologii, jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe czy Business Intelligence, możemy pozyskiwać informacje na temat faktycznej, aktualnej sytuacji firmy. Systemy przetwarzania danych automatycznie przeliczają zamówienia na zapotrzebowanie materiałowe, produkcyjne. Sygnalizują o możliwych brakach i opóźnieniach. Informują, w jakim czasie dane procesy zostaną zrealizowane. Dane i zaawansowane systemu raportowanie pozwalają na identyfikację marnowanych zasobów, niepotrzebnych jednostek. Umożliwiają mierzalność pracy zespołów i zwiększanie ich efektywności.

Co więcej, analityka predykcyjna umożliwia nam przewidywanie możliwych przyszłych scenariuszy wydarzeń. Możemy prognozować sprzedaż, zapotrzebowanie na materiały, opóźnienia w produkcji, przestoje w łańcuchu dostaw i procesach logistycznych, poziomy rotacji towarów w magazynach, wolne zasoby kadrowe itd.

Big Data w firmach globalnych

Zagadnienia związane z gromadzeniem danych najczęściej słyszymy w kontekście dyskusji o przepisach Unii Europejskiej na temat ochrony danych osobowych RODO. Każdy z nas ma też świadomość, jak dużo informacji o nas zbierają takie firmy jak Google czy Facebook. Giganci wykorzystują dane o nas do sprzedaży. Znając nasze preferencje zakupowe, zainteresowania, zachowania w procesie zakupowym, aktualne potrzeby – pokazują nam najlepiej dopasowane reklamy, oferty, firmy, które są w pobliżu. Im więcej danych o konsumentach system otrzymuje, tym skuteczniejsze i bardziej zaawansowane mechanizmy są stosowane. Przykładowo, kiedy długo wahamy się z zakupem i któryś raz wychodzimy z danego sklepy internetowego, często pojawiają nam się oferty zakupowe z rabatem.

Big Data dla małych firm

W ten sposób mogą działać nie tylko korporacje i technologiczne firmy międzynarodowe. Małe i średnie przedsiębiorstwa również mają dostęp do danych, które mogą w łatwy sposób wykorzystać. Podstawowym ich miejscem przetwarzania jest CRM. Na podstawie samej historii zakupów swoich klientów możesz zrealizować kampanie ze spersonalizowanymi rekomendacjami, strategią cross-sellingu i up-sellingu. A to dopiero tylko początek.

Zweryfikuj systemy informatyczne w swojej firmie – w jaki sposób zbierają dane, jakiej są jakości, w jaki sposób obecnie są wykorzystywane, jakich informacji mogą Ci dostarczyć i jak zwiększyć wykorzystanie tego potencjału.

W artykule:
Reklama
Patronem portalu jest:
Patroni medialni: